110
Views
Malli Valtra 8950
Moottori 7.4L kuusisylinterinen Valmet turbo Sigma-teholla
Maksimiteho 160-200hp @ 2200rpm; 820Nm @ 1400rpm
Vaihteisto 36 x 36 semi-powershift, 40km/h vakiona
Paino 5,220kg
Takalaitteen nostokyky 6,899kg
Akseliväli 495cm
Polttoainesäiliön tilavuus 250l
Hydraulipumpun virtaus 73l/min
Valmistusvuodet 1999-2003
Valmistettujen yksiköiden määrä 1,478
Erityisvarustelu Ohjaamo, etuhydrauliikka, etu-PTO, ilmajarrut, ISO-Bus, ilmastointi

Valtra 8950, joka valmistettiin vuosina 1999-2003, on yksi 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun halutuimmista traktoreista. Tämä malli oli Valtran lippulaivatuote tuohon aikaan ja se oli erityisen suosittu maanviljelijöiden ja urakoitsijoiden keskuudessa. Tuotantokauden aikana Suolahdessa, Suomessa, valmistettiin 1,478 yksikköä tätä mallia​​.

Tekniset Tiedot

Valtra 8950 on varustettu 7,2 litran kuusisylinterisellä turbo Valmet-moottorilla, jonka maksimiteho on 200 hv. Traktorin paino on 5,220 kg, ja sen nostokyky takana on 6,899 kg. Akseliväli on 495 cm, polttoainesäiliön tilavuus 250 litraa ja hydraulipumpun virtausmäärä 73 l/min​​.

Suunnittelu ja Ominaisuudet

Valtra 8950 oli suunniteltu erityisesti metsätalouden tarpeisiin. Traktorin alusta oli tasainen, ja 4WD:n vetoakselit oli peitetty kuormaa kantavalla polttoainesäiliöllä ja rungolla. Kaikki anturit ja putket oli asennettu vaihteiston päälle, ja vetokoukut oli integroitu traktorin takaosaan, mikä auttoi lisäämään maavaraa ja vähentämään oksien ja kantojen aiheuttamia vahinkoja.

Brändin muita erottuvia piirteitä olivat lyhyempi akseliväli ja 60:40 painojakauma, jotka tarjosivat optimaalisen suorituskyvyn pellolla tai metsässä. Käänteinen ajo (TwinTrac) oli yleinen näky, ja uskotaan, että yli 20% 8950 malleista oli varustettu sillä​​.

HiTech Vaihteisto

HiTech-vaihteisto oli kehitetty elektronisesti ohjatuksi moninopeuksiseksi pikavaihteistoksi, joka tarjosi käyttäjille enemmän elektroniikkaa ja mukavuutta. Ominaisuuksiin kuuluivat integroitu vasemmanpuoleinen siirtovipu ja integroitu käsijarrutoiminto.

HiTech-vaihteisto oli saatavilla valinnaisena useissa 6000 ja 8000 malleissa, mutta se oli vakiona 8950-mallissa. Vaihteistossa oli yhteensä 36 eteenpäin ja 36 taaksepäin suuntautuvaa vaihdetta, jotka muodostuivat neljästä manuaalisesta vaihteesta, matalasta, keskitasoisesta tai korkeasta vaihtelualueesta ja kolmivaiheisesta ‘Delta’ powershiftistä.

HiTech-malleissa oli sähköinen kytkinpainike vaihdevivussa, ja niissä oli kaksi kytkintä, yksi eteenpäin ja toinen taaksepäin. Nämä HiTech-mallit oli suunniteltu toimimaan erittäin alhaisissa lämpötiloissa​​.

Johtopäätökset

Valtra 8950 on monipuolinen ja tehokas traktori, joka on suunniteltu kestämään vaativia olosuhteita ja tarjoamaan korkean suorituskyvyn erityisesti metsätaloudessa. Sen innovatiivinen HiTech-vaihteisto ja elektroniset ominaisuudet tekevät siitä mukavan ja helppokäyttöisen, kun taas vahva moottori ja rakenteelliset erityispiirteet takaavat pitkän käyttöiän ja luotettavuuden. Traktorin suosio ja arvostus näkyvät siinä, että se on edelleen haluttu kone markkinoilla, vaikka tuotanto loppui jo vuonna 2003.

Article Categories:
Traktorit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *