4
Views

Moottoriurheilu on suosittu vedonlyöntikohde, mutta kun puhutaan suomalaisista, rakkaus lajiin nousee aivan uuteen potenssiin. Moottoriurheilulla on meillä pitkät perinteet ja niin laji kuin siinä menestyminenkin herättävät vahvoja tunteita.

Tässä artikkelissa analysoimme syitä sille, mikä ralliurheilussa kiehtoo vedonlyöntikohteena – ja mikä siinä kiehtoo erityisesti suomalaisia. Palautamme tietysti myös mieleen rallin ja F1:n suurimmat mestarit ja huippuhetket kotimaisesta vinkkelistä.

Kun ymmärrät suomalaisten rakkautta moottoriurheiluun sekä rahapelaamiseen, ymmärrät paremmin myös vedonlyöntiä ja saat siinä kenties myös todennäköisemmin voittoja.

Mikä moottoriurheilussa viehättää vedonlyöjän vinkkelistä?

Urheilun seuraaminen on aina jännittävää, mutta moottoriurheilussa on paljon seikkoja, jotka nostavat jännityskerrointa entisestään. Ennen kaikkea lajissa vetoavat sen tarjoamat vauhti ja yllätyksellisyys.

Kilpailusta riippumatta moottoriurheilu on aina vauhdikasta. Se nostattaa katsojan sykkeen ja adrenaliinitasot. Mukana ei ole lainkaan pitkästyttäviä tai tylsiä hiljaisia hetkiä, kuten joissakin muissa lajeissa. 

Moottoriurheilussa jokainen sekunti tarjoaa mahdollisuuden uusille käänteille. Monet sanovatkin, että autourheilun seuraaminen on niin mukaansa tempaavaa ja intensiivistä, että vasta lopputuloksen selvittyä ja kilpailun päätyttyä havahtuu ikään kuin unesta huomaamaan muunkin ympäristön. 

Huomion vangitsee vauhdin lisäksi myös tietoisuus siitä, että koska tahansa voi tapahtua jotakin yllättävää. Vaikka kilpailussa olisi selkeitä ennakkosuosikkeja, joilla on takanaan vakuuttavia näyttöjä, autourheilussa voi tulla eteen mitä tahansa odottamatonta.

Arvaamattomuus – ja osittain jopa vaarallisuus – ovat osa moottoriurheilun vetovoimaa. Onnettomuudet ja erilaiset vastoinkäymiset ovat mahdollisia, alkaen pienistä teknisistä vioista ja päättyen jopa kuolonuhreja vaativiin onnettomuuksiin.

Kun kaikki on mahdollista, myös lopputuloksen ennustaminen vedonlyönnissä on haastavaa ja kilpailun seuraaminen jännittävää. Hyvät kertoimet ja suuret voitot, joita esimerkiksi Vedonlyontisivu.fi listaamat vedonlyöntisivut tarjoavat, nostattavat adrenaliinia entisestään. 

Myös bonuksia on nykyään mukavasti tarjolla vedonlyöntiin, sillä nettikasinot ovat havahtuneet huomaamaan, että myös vedonlyöjiä pitää houkutella asiakkaiksi yhä kovenevassa kilpailutilanteessa.

Autourheilu on osa suomalaisten sielunmaisemaa

Suomalaisten erityinen mielenkiinto juuri autourheilua kohtaan selittyy ainakin osittain sillä, että autourheilu on meillä niin sanotusti verissä. Olemme tottuneet ajamaan pitkiä matkia pitkien etäisyyksien maassa. 

Moni on päässyt aution rattiin ajamista kokeilemaan metsä- ja mökkiteillä jo alaikäisenä ja valtaosa hankkii ajokortin pian 18 vuotta täytettyään. Suomalainen elintaso mahdollistaa sen, että ainakin jonkinlainen autoilu on mahdollista lähes kaikille.

Myös haastavat sääolosuhteemme edesauttavat autoilun suosiota; talvipakkasilla on miellyttävämpää liikkua paikasta toiseen autolla kuin kävellen. Tieliikennekulttuurimme on turvallinen, eikä massiivisia ruuhkia ole edes suurimmissa kaupungeissa.

Kun autoilu on osa arkea ja sielunmaisemaa pienestä pitäen, ei ole ihme, että monen suomalaisen mielenkiinto kohdistuu myös moottoriurheiluun. Kiinnostumista lisää myös se, että suomalaiset ovat perinteisesti menestyneet moottoriurheilussa erinomaisesti.

Suomesta on ponnistanut varsinkin väkilukuun suhteutettuna paljon maailmanmestareita sekä F1:n että rallin saralla, ja myös muut kärkipaikat ovat kilpailijoille tuttuja. Maailmalla Suomi tunnetaan moottoriurheilumaana, ja meitä pidetään arvostettuina, vakavasti otettavina kilpakumppaneina.

Menestyksen siivittämänä myös vedonlyönti on pysynyt hyvässä nosteessa, sillä kukapa ei haluaisi olla voittajien puolella? Kun vetoa voi lyödä oman maan edustajasta ja kärkisijojen mahdollisuudet ovat realistiset, vedonlyönti houkuttelee tehokkaasti.

Kannustamiseen ja jännittämiseen kilpailuita seuratessa tulee uusi ulottuvuus, kun suomalaisen voittoa toivoo paitsi omaa isänmaallisuuttaan, myös siksi, että menestys tarkoittaa konkreettisesti oman pelikassan karttumista. 

Kun tunteet ottavat vallan, jokaisen kilpailun seuraaminen tuntuu ainutlaatuiselta kokemukselta, joka jättää vahvan muistijäljen.

Suomalaiset ovat rallikansaa – nämä top 3 rallikuskit muistetaan

Suomalaisten rallimenestys on ainutkertainen, sillä meillä on väkilukuun nähden kenties maailman eniten rallin maailmanmestareita. Syytä sille, miksi näin on, voidaan etsiä paitsi ajamisen pitkistä perinteistä, myös kuskien innokkuudesta ja sinnikkyydestä harjoittelussa.

Menestys ei tule itsestään, vaan vaatii loputtomasti treenaamista ja ratin takana vietettyjä tunteja. Tässä asiassa suomalainen sisu ja voitontahto tulevat hyväksi avuksi menestystä tavoitellessa. 

Mikäli moottoriurheilu kiinnostaa vedonlyöntimielessä, kannattaa katsastaa ehdottomasti ajankohtaiset rallikilpailut. Voittoja on tullut aikaisempina vuosina runsain mitoin ja nimekkäimmät rallikuskit ovat kohonneet urheilukansan mielessä lähes ikoniseen asemaan.  

Vaikka Suomen ehdottomasta rallikuninkaasta voidaan väitellä, kaikkien mielestä on selvää, että kärkikolmikkoon kuuluu ainakin Tommi Mäkinen, jota pidetään yleisesti yhtenä Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä ralliautoilijoista.

Mäkinen voitti rallin maailmanmestaruuden uskomattomat neljä kertaa peräkkäin vuosina 1996 – 1999. Lisäksi hän voitti viisi kertaa peräkkäin Suomen MM-rallin ja neljä kertaa peräkkäin Monte Carlon MM-rallin.

Nämä suoritukset tekee vieläkin vaikuttavammiksi se, että ne on tehty rallin niin sanottuna kulta-aikana, jolloin kilpailu oli yleisesti ottaen kovempaa kuin koskaan ennen. Mäkinen lopetti ralliuransa vuonna 2003, jolloin hän oli ajanut yhteensä 139 MM-rallia.

Kärkikaartiin kuuluu myös legendaarinen Juha Kankkunen. Myös hän on voittanut uransa aikana neljä maailmanmestaruutta vuosina 1986, 1987, 1991 ja 1993. Lisämainetta Kankkunen saavutti sillä, että maailmanmestaruudet saatiin kolmella eri automerkillä.

Juha Kankkunen voitti yhteensä komeat 23 osakilpailua ja myös Pariisi-Dakar-rallin. Kankkusen menestyksen salaisuudeksi monet määrittelivät lahjakkuuden ja harjoittelun lisäksi hänen harvinaisen tasaisen, varman ja luotettavan ajotapansa.

Kolmas legendojen kärkijoukkoon kuuluva rallikuski on Marcus Grönholm, joka voitti rallin maailmanmestaruuden vuosina 2000 ja 2002. Kolmaskin voitto oli hilkulla, vaikka se lopulta jäikin saavuttamatta.

Grönholmilla on lisäksi 30 osakilpailuvoittoa, joka on enemmän kuin yhdelläkään muulla suomalaisella rallikuskilla. Suomen MM-rallin Grönholm voitti peräti seitsemän kertaa, joten kokemusta palkintopallilla seisomisesta riittää.

Grönholmin ajotyyliä ei voi kuvailla pelkästään kylmänviileäksi, vaan hän otti kuskina myös riskejä. Tosin nämä riskit olivat harkittuja – ja juuri siinä piileekin hänen menestyksensä salaisuus.

Nykyään rallin lipunkantaja on Kalle Rovanperä, joka on tuli suomalaisten tietoisuuteen voitettuaan MM-rallin. Kalle on myös ollut lehtien palstoilla yhteistöistään nettikasinoiden kanssa ja jopa käynyt oikeustaisteluita valtiota vastaan.

F1 on lähellä suomalaisten sydäntä: tässä huippukuskit top 3

Mika Häkkinen ajoi sarjassa kausilla 1991 – 2001, mutta hän on edelleen Suomen paras F1-kuljettaja paalupaikkojen määrässä mitattuna. Erityisen ansiokkaaksi tämän tekee se, että vuodet olivat formuloiden huippukautta ja kisojen taso oli tuolloin ennenkokemattoman korkea.

Häkkinen on lajin kaksinkertainen maailmanmestari, joka on ansainnut itselleen lempinimen ”The Flying Finn” eli ”Lentävä suomalainen”. Häkkinen on kenties myös tuonut eniten kansainvälistä mainetta Suomelle. Jopa maailmankuulu Michael Schumacher on sanonut, että hän kunnioittaa kaikista uransa varrella olleista vastustajista eniten juuri Mika Häkkistä.

F1-kuskien legendoista ei voi myöskään puhua mainitsematta Kimi Räikköstä. F1-maailmanmestari vuodelta 2007 on ollut lähellä mestaruutta myös muulloin. Vuosina 2003 ja 2005 hän nimittäin sijoittui sarjassa toiseksi, ja kolmanneksi hän tuli vuosina 2008, 2012 ja 2018.

Räikkönen on ollut uransa aikana F1-palkintosijoilla yhteensä 103 kertaa. Jos menestystä mitataan voittojen, nopeimpien kierrosten, palkintosijojen ja MM-mitaleiden määrän perusteella, Räikkösen voidaan laskea olevan Suomen menestynein formulakuski.

Formulalegenda, joka ei osaltaan selittelyjä kaipaa, on myös Keke Rosberg. Rosberg oli ensimmäinen suomalainen maailmanmestari Formula 1:ssa. Maailmanmestaruuden hän voitti vuonna 1982, jonka jälkeen ura F1:ssa jatkui vielä neljä kautta.

Rosberg tuli tunnetuksi varsin aggressiivisesta ajotyylistään, jossa radan reunakivetyksiä ylitettiin surutta ja muutenkin meno vaikutti usein varsin villiltä. Riskit olivat kuitenkin myös Rosbergilla harkittuja. Kun Keke Rosberg päätti oman ajouransa vuonna 1995, hän alkoi valmentaa poikaansa Nico Rosbergia.

Myös Rosberg juniori on F1-maailmanmestari. Keke ja Nico ovatkin hyvä esimerkki niin sanotuista formulasuvuista, joissa lahjakkuus ja menestys siirtyvät seuraavalle sukupolvelle, isältä pojalle.

Suomalaisen moottoriurheilun vedonlyönti tulevaisuudessa

Suomalaisesta moottoriurheilusta lyödään nykyään vetoa enemmän kuin koskaan ja mikäli  ennusmerkit pitävät paikkansa, vedonlyönnin suosio tulee kasvamaan entisestään. 

Vedonlyönti ylipäänsä nettikasinoilla alkaa olla yhä useammalle tuttu laji ja nykymedia tekee moottoriurheilua yhä tutummaksi myös niille, joista laji on aikaisemmin kenties tuntunut hieman vieraalta.

Nykyään vedonlyönti on tehty helpoksi ja sen perustana olevia tietoja, tilastoja, keskusteluja ja ennusteita on niin ikään nopeaa ja mutkatonta löytää.

Kun informaatiota on tarjolla runsaasti, korostuu vedonlyöjän oma harkinta. Viime kädessä päätökset ja panokset on tehtävä itse. Moni suomalainen vedonlyöjä lyö mieluiten veroa suomalaisesta menestyksestä, jos sille on realistiset edellytykset.

Myös tulevaisuudessa näin tulee todennäköisesti olemaan. Lupaavia nousevia tähtiä seurataan 2020-luvulla tiiviisti ja menestystä povataan useammallekin taholle myös Suomessa. 

Tosin kilpailut muistuttavat kerran toisensa jälkeen lajin yllätyksellisyydestä ja siitä, että suurinkaan ennakkosuosikki ei lopulta välttämättä vie voittoa. Moottoriurheilussa yksikään lopputulos ei ole itsestäänselvyys ja juuri se tekee vedonlyönnistä niin kiehtovaa.

Article Categories:
Uncategorized

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *